עזרה ראשונה מתייחסת לעזרה שמקבל אדם חולה או פצוע עד לקבלת טיפול רפואי מלא. היכולת לבצע עזרה ראשונה היא מיומנות פשוטה שיכולה להיות בעלת השפעה חיובית להפליא – ממתן ביטחון לנפגע ועד להצלת חייו. הוא מקיף מגוון רחב של עזרה, החל מפשוט מריחת פלסטר על חתך ועד ביצוע החייאה.
כל החברות ומקומות העבודה חייבים בעזרה ראשונה, אם כי מספר המסייעים הראשונים הנדרשים תלוי במספר העובדים.
אם אתה שוקל להתאמן להיות מגיש עזרה ראשונה, מאמר זה יציע קצת מידע על התפקיד, ידגיש חלק מהאחריות ויסביר את התכונות הרצויות של מגיש עזרה ראשונה טוב.
אחריות של מגיש עזרה ראשונה
כפי שנקבע בעבר, עזרה ראשונה היא העזרה המיידית הניתנת למי שנפצע או חולה לפני שעזרה מאיש מקצוע רפואי זמינה. תפקידו של מגיש עזרה ראשונה הוא לתת את העזרה הזו, תוך הבטחת בטיחותם שלו וכל אחד אחר.
יש מגוון של תחומי אחריות שונים וחשובים להפליא. אם אתה מגיש עזרה ראשונה מיומן ואתה חושב שמישהו צריך את עזרתך, ישנן תחומי אחריות רבים שעליך לעמוד בהם.
- העריכו את המצב במהירות ובשלווה כדי להבין מה קרה. זה כרוך בקביעה אם מישהו נמצא בסכנה, סיבת המצב וכמה אנשים מושפעים.
- נחמו, הרגיעו, הישארו רגועים וקחו אחריות. עליך להציג את עצמך בפני הנפגע, להסביר מה קורה ולמה, ולהסביר מה אתה הולך לעשות לפני שאתה עושה את זה.
- הגן על עצמך ועל הנפגע מכל סכנה. אתה תמיד צריך להגן על עצמך קודם כל ולהזיז את הנפגע רק אם עזיבתם תגרום לנזק רב יותר. אם אינך מצליח להפוך אזור בטוח, התקשר למספר 101 לקבלת עזרה חירום.
- למנוע זיהום בינך לבינם. עליך לשטוף ידיים או להשתמש בחומר חיטוי ידיים, ללבוש כפפות חד פעמיות, ולא להשתעל או להתעטש על נפגע.
- העריכו את הנפגע. אם יש נפגעים מרובים, עליך לעזור תחילה לאלה עם פציעות או מצבים מסכני חיים.
- תן טיפול עזרה ראשונה, כגון החייאה או הפעלת לחץ על פצעים מדממים. יש לתעדף פציעות ומצבים מסכני חיים לפני מתן טיפול למקרים פחות חמורים.
- ארגן את סוג העזרה הנכון. התקשר למספר 101 לאמבולנס אם זה רציני, או קח / שלח אותם לבית חולים אם זה רציני אך לא סביר שיחמיר. במצבים פחות חמורים, הצע להם לפנות לרופא אם הם מודאגים או אם המצב מחמיר. אתה תמיד צריך להישאר איתם עד שתוכל להשאיר אותם בטיפול הנכון.
תכונות של מגיש עזרה ראשונה טוב
יש מגוון שלם של מיומנויות שמועיל לעזרה ראשונה על מנת להתמודד עם מצבים בצורה הטובה ביותר. כמה תכונות של עוזר ראשון טוב הן:
כישורי תקשורת
אם תצליחו לתקשר בצורה יעילה עם הפצוע, יש סיכוי גבוה יותר שהם יבטחו בך וירגישו רגועים. אתם תרגיעו את תחושת הפאניקה שלהם ותקלו על שניכם את המצב הרבה יותר. כישורי תקשורת חזקים הם גם יתרון אם תצטרך להעביר מידע חשוב לשירותי החירום.
היכולת לעבוד תחת לחץ
הדרישות של עוזר ראשון יכולות לנוע בכל מקום ממשהו פשוט, כמו אצבע חתוכה, למשהו הרבה יותר רציני, כמו דום לב. בתור עוזר ראשון עליך להיות מוכן לכל האפשרויות, ולדעת להגיב במהירות למצב. אתה חייב לשמור על קור רוח – פאניקה רק יחמיר את המצב – ולהיות מסוגל לעבוד ביעילות תחת לחץ.
יוזמה ומנהיגות
במצב חירום, לזמן יש חלק מכריע בתוצאה. היכולת לפעול במהירות, להוביל, להשתמש ביוזמתך ולסמוך על כושר השיפוט שלך הם כולם כישורים חיוניים.
היכולת לעבוד בצוות
בנוסף ליכולת להוביל, חשוב שתוכל לעבוד בצורה יעילה בצוות. ייתכן שתצטרך לעבוד לצד שירותי החירום, והיכולת לשתף איתם פעולה היא חיונית.
חִיוּבִיוּת
מי שתמיד רואה בכוס חצי מלאה ולא חצי ריקה הוא מועמד ראשוני לעזרה ראשונה. חיוביות תעזור לך להרגיע את הפצוע ולמנוע מעצמך להתרוקן מנטלית במהירות בזמן העבודה.